Funkties en Verantwoordelijkheden bestuur voor 2025-2026
De funkties en bijhorende verantwoordelijkheden van de leden van het bestuur worden hieronder - richtinggevend - opgesomd. Dit heeft voornamelijk tot doel de leden te informeren wie ze voor welke activiteit kunnen aanspreken.
Collectieve taken van het bestuur, waargenomen door elk van de bestuursleden.
- beslissingen, akties, stappen en organisatie van
- bewaring, instandhouding en gebruik van het materiaal incl. flesvullingen
- clubduiken
- clubreizen en -uitstappen
- meewerken aan het vervullen van bestuurlijke, administratieve taken om de erkenning en goede werking van de club te verzekeren
- beheer van de middelen van de club volgens het principe van ‘goed huisvaderschap’.
- actief uitdragen van imago en kwaliteiten van de club met het oog op ledenwerving
- ...
Individuele verantwoordelijkheden (*)
(*) Het betreft hier coördinatie en eindverantwoordelijkheden. Elk van deze taken kan tijdelijk en projectmatig worden toegewezen aan een werkgroep van leden, dus buiten het bestuur.
Valère Mevissen (voorzitter)
- organisatie en bijeenroeping van bestuursleden voor bestuursvergadering
- organisatie, bekendmaking en oproeping van alle leden voor jaarlijkse, algemene vergadering
- stimuleren ledenwerving via aanwezigheidspolitiek
- algemene dagelijkse leiding van de club
Philip Verstraeten (secretaris en administratief beheer, penningmeester en communicatie)
Secretariaat
- betrekkingen met externe organisaties en federaties in het algemeen, NELOS in het bijzonder
- ledenadministratie : verwerking van medische strookjes, inschrijvingen, beheerder DIVES, ...
- Controle Decreet m.b.t. strafregister (voor deel buiten NELOS populatie)
Penningmeester
- financiële boekhouding
- uitgaven, terugbetalingen gemaakte onkosten, controlling
- inkomsten : materiaalverhuur, lidgelden, feestelijkheden, tussentijdse fakturatie aan leden
- consolidatie van rekeningen en rapportage aan het bestuur en de algemene vergadering
Administratief beheer
- opvolgen en vervullen van alle wettelijke, administratieve en statutaire verplichtingen (neerlegging jaarrekening, UBO-aangifte, belastingsaangifte, …)
- verzekeringen
- Club-API en Mental Coaching
Communicatie
- website : opbouw, hosting, beveiliging, eindredactie, onderhoud...
- mailfunctionaliteit, Whatsapp groep, SMS gateway en andere mededelingen
- beheer van de duikkalender wordt – buiten het bestuur – waargenomen door Gust Matthys.
- verantwoordelijke GDPR
Philippe Habay (duikschoolleider, materiaalverantwoordelijke)
Duikschoolleider
- organisatie van de wekelijkse clubtraining
- organisatie van opleidingen, zowel praktische als theoretische lessen
- initiëren, stimuleren en organisatie van club- en proevenduiken
- opleidingsverantwoordelijke binnen DIVES, eindcontrole homologaties
- ondersteuning van alle andere opleidingen zoals besproken in artikel 33 en volgende
- toepassing van en controle op het veiligheidsreglement en alle voorschriften
Materiaalverantwoordelijke
- eindverantwoordelijkheid beschikbaarheid materiaal bij training en clubduiken
- uitleendienst, controle en onderhoud van het materiaal
- aankoop, vernieuwing en vervanging van materiaal
Matthias Deneyer (evenementen en logistieke ondersteuning)
- organisatie en voorbereiding van de clubevenementen zoals :
- (nieuwjaars)receptie of andere bijeenkomst
- zeeland verblijven
- benefiet evenementen
- ledenfeest of gelijkaardig evenement
- initiatief en organisatie van ad-hoc festiviteiten (brevetproeven)