Funkties en Verantwoordelijkheden bestuur voor 2025-2026

De funkties en bijhorende verantwoordelijkheden van de leden van het bestuur worden hieronder - richtinggevend - opgesomd.  Dit heeft voornamelijk tot doel de leden te informeren wie ze voor welke activiteit kunnen aanspreken.

Collectieve taken van het bestuur, waargenomen door elk van de bestuursleden.

  • beslissingen, akties, stappen en organisatie van
    • bewaring, instandhouding en gebruik van het materiaal incl. flesvullingen
    • clubduiken
    • clubreizen en -uitstappen
  • meewerken aan het vervullen van bestuurlijke, administratieve taken om de erkenning en goede werking van de club te verzekeren
  • beheer van de middelen van de club volgens het principe van ‘goed huisvaderschap’.
  • actief uitdragen van imago en kwaliteiten van de club met het oog op ledenwerving
  • ...

Individuele verantwoordelijkheden (*)

(*) Het betreft hier coördinatie en eindverantwoordelijkheden.  Elk van deze taken kan tijdelijk en projectmatig worden toegewezen aan een werkgroep van leden, dus buiten het bestuur.

Valère Mevissen              (voorzitter)

  • organisatie en bijeenroeping van bestuursleden voor bestuursvergadering
  • organisatie, bekendmaking en oproeping van alle leden voor jaarlijkse, algemene vergadering
  • stimuleren ledenwerving via aanwezigheidspolitiek
  • algemene dagelijkse leiding van de club

Philip Verstraeten           (secretaris en administratief beheer, penningmeester en communicatie)

Secretariaat

  • betrekkingen met externe organisaties en federaties in het algemeen, NELOS in het bijzonder
  • ledenadministratie : verwerking van medische strookjes, inschrijvingen, beheerder DIVES, ...
  • Controle Decreet m.b.t. strafregister (voor deel buiten NELOS populatie)

Penningmeester

  • financiële boekhouding
    • uitgaven, terugbetalingen gemaakte onkosten, controlling
    • inkomsten : materiaalverhuur, lidgelden, feestelijkheden, tussentijdse fakturatie aan leden
  • consolidatie van rekeningen en rapportage aan het bestuur en de algemene vergadering

Administratief beheer

  • opvolgen en vervullen van alle wettelijke, administratieve en statutaire verplichtingen (neerlegging jaarrekening, UBO-aangifte, belastingsaangifte, …)
  • verzekeringen
  • Club-API en Mental Coaching

Communicatie

  • website : opbouw, hosting, beveiliging, eindredactie, onderhoud...
  • mailfunctionaliteit, Whatsapp groep, SMS gateway en andere mededelingen
  • beheer van de duikkalender wordt – buiten het bestuur – waargenomen door Gust Matthys.
  • verantwoordelijke GDPR

Philippe Habay                 (duikschoolleider, materiaalverantwoordelijke)

Duikschoolleider

  • organisatie van de wekelijkse clubtraining
  • organisatie van opleidingen, zowel praktische als theoretische lessen
  • initiëren, stimuleren en organisatie van club- en proevenduiken
  • opleidingsverantwoordelijke binnen DIVES, eindcontrole homologaties
  • ondersteuning van alle andere opleidingen zoals besproken in artikel 33 en volgende
  • toepassing van en controle op het veiligheidsreglement en alle voorschriften

Materiaalverantwoordelijke

  • eindverantwoordelijkheid beschikbaarheid materiaal bij training en clubduiken
  • uitleendienst, controle en onderhoud van het materiaal
  • aankoop, vernieuwing en vervanging van materiaal

Matthias Deneyer (evenementen en logistieke ondersteuning)

  • organisatie en voorbereiding van de clubevenementen zoals :
    • (nieuwjaars)receptie of andere bijeenkomst
    • zeeland verblijven
    • benefiet evenementen
    • ledenfeest of gelijkaardig evenement
  • initiatief en organisatie van ad-hoc festiviteiten (brevetproeven)